Parní stroj

Silniční parní lokomotiva Aveling & Porter byla podle dnešních hledisek kolovým traktorem s parním motorem.

délka 5m
šířka 2,28m
výška s komínem 3,5m
průměr hnacích kol 2,13m
šířka běhounu 0,4m
kotel trubkový ležatý o0,86m
výhřevná plocha topeniště 13,11m2
plocha roštu 0,551m2
tlak páry 6,5 atmosféry
parní stroj ležatý, jednoválcový cca 23HP
převodový stupeň I 28,35:1 = 2,325km/hod
převodový stupeň II 18,3:1=3,94km/hod
Váha nazbrojené lokomotivy 13500kg

Model do kterého jsem se pustil je stavěný v měřítku 1 : 3 .

Bohužel tato rytina a pár špatných fotografii je jediným mým vodítkem jak tento stroj ve skutečnosti vypadal.

Některé detaily se dají použít ze strojů té doby, ale stejný stroj zřejmě už neexistuje, takže to bude spíše improvizace na dané téma, při které se budu snažit alespoň dodržet základní linie.

 

Parní válec

Parní válec je dělaný jako svařenec, takže se musí ještě „kapku“ doladit.

Celou sobotu jsem přebrušoval šoupátkovou komoru.

Zničil při tom jeden přípravek,

ale snad se dílo podařilo.

 

Kulisa

Kulisa bude mít poloměr 220mm. Ofrézování středového kamene do patřičného rádiusu proběhlo pomocí děličky, 

 

ohoblování povrchu na čisto jsem provedl následovně: 

uvolnil jsem děličku, levou rukou pohyboval držákem kamene vpřed a vzad a pravou rukou natáčel zastavenou frézu břitem tak, aby postupně ohoblovala celý povrch.  

 

Převodovka

-bude mít dva stupně a neutrál. Ozubená kola pochází z příslušenství děličky, jako první jsem vyrobil hřídel 25 mm a ložiskové domečky.

Základ je svařený z plocháče 30mm a přivařeného prstence. Bronzové ložisko je zalisované. 

 

Ještě je třeba vybrousit mazací drážku a vyvrtat otvor na maznici.

 

Diferenciál

Původně jsem ho neměl dělat, plánoval jsem pouze jedno hnané pravé kolo. Nakonec jsem se rozhodl prohodit zadní kola mezi sebou a diferenciál vložit mezi kotel a pravé zadní kolo.

Protože se mi nechtělo dělat kuželová kola, použil jsem dvě hotová kola klasická a udělal si osm pastorků.

Modul 3, počet zubů 14.

 


Návrat do menu