Broušení fréz

Protože nevlastním nástrojovou brusku a potřebuji občas brousit válcové frézy, zrealizoval jsem tento postup.

K vlastnímu broušení je potřeba:  brusku na suport,  děličku k soustruhu, soustruh PROMA SP 500P. 

 

Broušení ostří na boku

Fréza se upevní do vřetena soustruhu (kužel MK3) přímo, nebo pomocí kleštiny. Vyřadí se převody, aby šlo vřetenem volně otáčet. 

 

Boční broušení by se mělo provádět z čela kotouče, proto jsem si udělal jednoduchý držák na brusný hrneček.

 

Na brusku se připevní pomocí plocháče podpěra. Její výška se nastaví tak, aby se natočením roviny frézy vytvořil požadovaný úhel břitu. Správné nastaveni, jak je popsáno v knize z roku 1948 si můžete stáhnou zde: Ostření fréz PDF

Vlastní broušení probíhá tak, že se na suportu nastaví tloušťka odebíraného materiálu, jednou rukou se otáčením vřetena tiskne fréza k podpěře a druhou rukou se pomocí kolečka posuvem suportu vlevo-vpravo  fréza brousí od čela k dříku a zpět. Po každém přejetí tam a zpět se fréza otočí o další zub. 

 

Broušení ostří na čele

Na broušení čela frézy se musí bruska o požadovaný úhel naklonit (použil jsem zatím dva plechy pod držákem, v budoucnu je nahradím frézovanou podložkou),  vytvořit doraz na loži pro suport (zatím ho nahradila strojní svěrka) a mírně natočit suport, aby se fréza podbrušovala směrem do středu. 

 

Brusný hrníček se nahradí menším brouskem,  fréza se ve vřeteni natočí tak, aby se po najetí brousku brousil pouze jeden zub a toto nastavení se zaaretuje pomocí děličky

 

Vlastní broušení se pak provádí následovně: suport se posunem vlevo opře o doraz. Jemným posuvem na suportu se nastaví potřebná tloušťka odebraného materiálu. Suport se posune vpravo, na děličce se pootočí o další zub. Suport se posune vlevo na doraz ... 

Po několika minutách je hotovo. 

 

Zkoušel jsem brousit i menší rozměry, konkrétně zde je to průměr 8mm. Bohužel vřeteno má při otáčení rukou takový odpor a vzdálenost podpěrka-osa frézy je tak malá, že docházelo buď k ohýbání podpěry,  nebo jsem neměl v ruce dostatečný cit pro přesné přitlačení frézy k podpěře. 

 

Broušení z čela je bez problémů. 

 

Broušení mezi hroty

Na radu tumlíka jsem vyzkoušel ostření malých fréz mezi hroty a z výsledku jsem nadšený. Po správném utažení koníkem a namazání hrotů se fréza otáčí zcela volně a přesně. Broušení je díky tomu bezproblémové ...

 

a výsledek perfektní!

 Návrat do menu